Jednym z modeli, który może pomóc w zrozumieniu, jak budować odpowiednią kulturę organizacyjną, jest model Camerona i Quinna – tzw. „Model wartości konkurujących”. Autorzy wyróżniają cztery typy kultur organizacyjnych: 

  • kultura klanu, która skupia się na współpracy, relacjach międzyludzkich i dbałości o pracowników. Taki model może sprzyjać lepszemu zarządzaniu talentami i tworzeniu przyjaznej atmosfery pracy. Dbałość o rozwój zawodowy pracowników, organizacja szkoleń czy mentoring to elementy, które wpisują się w tę kulturę.
  • kultura hierarchii, która stawia na porządek, formalne zasady i procedury. Taki model może być odpowiedni dla firm, które obsługują duże, strukturalnie złożone projekty, gdzie kluczowa jest precyzja i zgodność z regulacjami prawnymi.
  • kultura rynku skierowana na osiąganie wyników, skuteczność i rywalizację. Koncentruje się na pozyskiwaniu dużych klientów i dynamicznym rozwoju, taka kultura może sprzyjać szybkiemu wzrostowi. Ważne jednak, aby w pogoni za wynikami nie zapominać o dobrostanie pracowników.
  • kultura adhortacji, która jest zorientowana na innowacje, elastyczność i szybkie dostosowywanie się do zmian.